fredag 10 augusti 2012

37. Över på Gällivaresidan och August Nilssons sorgliga öde

Hitintills har jag nästan helt sysslat med mormors och morfars familjer, men nu börjar jag nå den punkt då det är dags att skriva om far-föräldrasidan. Jag tänker avvakta lite med farfar och farmor själva och deras syskon, och istället stega mig bakåt från deras föräldrar. Jag kommer att återkomma senare dock.

Farfars föräldrar hette August Nilsson Berglund (1878-1943) och Sofia Johanna Johansdotter (1879-1923) och de gifte sig 1903. August ser stilig ut i mitt tycke.

Lite grann går det att spåra Augusts och hans föräldrars liv i de tidiga folkräkningarna.

1870 är Augusts pappa Nils Petter 17 år och bor tillsammans med sina föräldrar Olaus Ersson och Maria Henriksdotter på Kyrkoplatsen i Gällivare. Pappan kallas nybyggare och finne. Familjen tycks bestå av 5 barn och ett barnbarn (en dotter är ogift mor).
Augusts mamma Eva Karolina är 15 år och bor i Pajala med sina föräldrar Johan Olli och Anna Greta Andersdotter, de är bönder och finnar. De har 6 barn och Eva Karolina är näst yngst. I familjen finns också ett undantagshjon. nämligen farmodern.

1880 var August 2 år och enda barn.
Pappa Nils Petter Olsson (f 1853) är gift, inhyses och finne och bor i Granhult,
Mamma Eva Johansdotter (f 1855) är också finne,
August (f 1878) är också finne

1890 var August 12 år
Pappa Nils Petter är hemmansägare i Kuusihuornas /Granhult. gift och finsk.
Mamma med. Familjen har 5 barn och August är äldst.

1900 var August 22 år och levde med familjen bestående av Nils Petter Olsson med fru och 8 barn som bodde i Granhult 9.
Informationen har utökats till att de tycks ha 1/64 mantals hemman



Nu går jag igenom år för år vad som hände under Augusts första äktenskap vad jag förstår.

August gifte sig alltså 1903 med Sofia, och vad jag förstår bosatte de sig i Granhult.

1904 Min farfar, Edvin föddes rätt jämt ett år efteråt.
1905 Sofia Milliana föds
1907 Frida Vilhelmina föds i mars
1909 Alma Amanda föds i juni
1911 Alida Jensina Ingeborg föds i februari
1913 August Hjalmar föds och han lever till 1997. Gift med Edith Johansson.
1915 Edla Juliana föds och hon lever till 1976. Gift med Sixten Sjöström.
1917 Helge Edvard föds i mars
1919 april Alida Jensina Ingeborg dör 8 år gammal
1919 oktober Johan Evald föds
1919 oktober Johan Evald dör 11 dagar gammal
1920 Sofia Milliana dör 15 år gammal
1920 dec Alida Millana (Mia) föds, lever än
1920 dec Frida Vilhelmina dör 13 år gammal
1921 maj Helge Edvard dör 4 år gammal
1923 oktober  hustrun Sofia Johansdotter dör 44 år gammal
1924 Alma Amanda dör 15 år gammal

Alltså, 1917 bestod familjen av föräldrarna och 8 barn. Därefter föddes två barn  till varav ena dör snabbt efter födelsen. Under en kort tid på några år dör 6 av barnen och hustrun. Om jag uppfattat tragedin rätt så blir August rejält påverkad av denna tragedi och klarar inte att ta hand om familjen. Enligt familjesägnen hade han köpt bohag i en familj där många dött och man tror att tuberkelbakterier kan ha smittat den egna familjen. Förmodligen är han helt enkelt förkrossad av sorg och skuldkänslor och hela situationen slog sig på psyket.

Familjen bör ha splittrats senast 1926, för jag har för mig att Hjalmar ska ha varit 13 år när han fick börja förtjäna sitt uppehälle. Farfar hade nog givit sig av innan. Edla och Mia lär ha varit utackorderade av kommunen och fått bo i ett stall. (Jag måste försöka kolla detta). Om detta hände 1926 så var Edla 11 år och Mia 5-6.

Farfar var rätt bitter på sin far, vad jag förstår, för att han inte klarade att hålla ihop familjen.

August gifte så småningom om sig och fick i det nya äktenskapet 3 söner (har jag för mig att det var). Jag tror att även denna hustru dog och familjen skingrades, men jag är inte klar över den delen av berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar