lördag 11 augusti 2012

38. Farfars farfar och förfäder och en trakt där TBC härjar

Augusts pappa hette Nils Olsson (1853-) och kallades StorNils Iso-Nilssi säger min pappa. Av vad jag hört var han Laestadianpredikant, och man får väl förmoda att August växte upp i en miljö av bönemöten och liknande. Nils var gift med Eva Karolina Johansdotter Olli (1855-) som var från Pajala.

-'-'-'-'-'-'-

Liten fundering ... jag undrar om det är fler som försöker släktforska som tycker att det är tjorvigast med de senare släktingarna. De som levde för riktigt länge sen är bättre kartlagda och lättare att hitta uppgifter om ...

åter till Nils

-'-'-'-'-'-'-'-'-

Det är som sagt inte så lätt att hitta data om familjen. Jag tittar i varje fall i husförhörslängden 1880-1895, och där finns familjen med på sid 126. Familjen består då av Nils, Eva, och barnen August, Maria, Hilda, Karl Edvard och Viktor Hjalmar. Det verkar som Nils och Eva gift sig 79 alltså året efter Augusts födelse. (ska kolla om jag kan få veta mer).

Jag joxar mig ner i "Ljungs familjeregister" och hittar på sidan 279 Nils Petters farfar.

Erik Johan (Johannes) Olsson Tavola (1786-1871). Krononybyggare i Kuusihuornas. Gift med Valborg Israelsdotter (1785-1813, död i bröstfeber) Barn Helena Catharina, Israel och Olof (1811-99). (Varav Olof är vår anfader  i nästa led. Enligt Siv ska Valborg ha kallats "lappflickan".

Om Erik står det på denna länk. Erik kallades Satter-Ruhti. "Krononybyggare Här anges han som Johan Erik Olofsson och barnen som Johansson men de använder Eriksson,"

Efter första hustruns död gifter Erik Johan om sig med Christina Anundsdotter och får ytterligare 7 barn.

Olof Eriksson gifter sig med Maria Henriksdotter (1824-1874) och får med henne minst 6 barn däribland Nils Petter (f 1853) och även här anges att han gift sig 1879 alltså året efter Augusts födelse.

Här hittar jag i alla fall en länk där Olof Eriksson (Olaus Ersson) finns med. Även här anges 6 barn. Föräldrahemmet ska ha hetat Hornainen eller Hournainen, kronolägenhet.

På sidan om Nils Petters familj så är han gift med Eva Karolina Johansdotter Olli (f 1855) och paret har 9 barn varav August, den äldste är född ett halvår innan föräldrarna gifter sig.

Även i Nils Petters familj dör 3 av barnen i hjärnfeber, ngt obekant och tbc mellan 1914 och 1924.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar