fredag 17 augusti 2012

Återigen ett mellanspel

Grunnar på över vad det är som gör att familjer får svårigheter (vilket exempelvis märks genom att de får lämna hus och hem). Det som jag tycker mig se i mina förfäders fall, är att de stora katastroferna händer när ena föräldern dör tidigt.

Oftast gifter den andra föräldern om sig, men även då kan det bli trassligt om det blir många halvsyskon.

Det verkade tyckte jag när jag gick igenom listor, att Överkalixborna hade en tradition som innebar en subtil barnbegränsning, nämligen att mannen ofta var något yngre än kvinnan. Det måste ju ha medfört färre fertila år, och därmed färre barn. Dessutom var chansen större att mannen och kvinnan levde till de blev gamla tillsammans, (om man nu tror att män har en något kortare livslängd).

Riktigt samma tendens verkar det inte vara i andra delar av materialet. Vore kul med någon forskare som utredde detta vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar