måndag 20 augusti 2012

Mellanspel och släktbyte

Nu tänkte jag ge mig på Mats anor och börjar på samma sätt med Mats mor- och farföräldrar. Märkligt nog (kan man tycka) så har det varit en barnlek att leta rätt på norrlandsanorna, jämfört med Mats anor, där jag fått träna betydligt mer på att läsa kyrkböcker. Detta beror på alla norrländska släktforskares nestor Erik Wahlberg som rett ut åtskilliga anor i Norrbotten, och på senare tid på inte minst Erik Kuoksu, som verkar ha legat i mest av alla med att räta ut frågetecken för Norrbottens släkter.

Men hursomhelst, när det gäller Mats släkt har hans mamma (och pappa också) haft en del material som jag haft glädje av. Jag har också träffat en äldre kusin till Mats pappa som bidragit, samt kusinbarn till Mats mamma, som givit info.

Baserat på sånt jag fått veta, och sånt jag lyckats rota rätt på ex med hjälp av myheritage, eller riksarkivet, så skriver jag ihop på samma sätt som tidigare om min släkt, och jag börjar runt förra sekelskiftet och går bakåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar