onsdag 12 september 2012

78. Bryggare i med och motgång

Jag har varit inne på spåret Mats mormors farmors släkt, och hamnat bland Stockholms bryggare. Jag ska skriva vad jag vet, men det finns ett antal öppna tåtar, som man borde försöka utforska färdigt.



Mats mormors farmor hette Charlotte (Lotten) Emilia Karlbrecht gift Hazelius. Hon var född 24 januari 1805, Stockholm Klara, och dog 1876. Då hade hon varit änka i 14 år. Tillsammans med sin man, Lärftkramhandlare Per Abraham Hazelius, som hon gifte sig med 31 januari 1826, fick hon barnen Per Johan (f 25/4 1827), Fredrik Filip (1829) (Mats mormors far), Lovisa Catharina Charlotta (f 1831), Abraham Conrad (12/8 1835) och Emil August (17/9 1843). Jag har inte närmare utrett vad det blev av barnen, men de verkar ha levt till vuxen ålder allihop. 1850 är i alla fall Fredrik Filip utflugen, och jag har än så länge misslyckats med att spåra honom, beträffande vad han hade för sig de 20 åren till dess han gifte sig med Mats mormors mor.

Lärftkramhandlaren Per Abraham Hazelius med familj levde i alla fall i kvarteret Winstocken, Regeringsgatan 3 (alldeles nära Gustav Adolfs torg och operan i Stockholm), och det verkar som affären låg där också. De verkar ha flytt stan år 1848, men året därpå är de tillbaka på samma adress. När Per Abraham dog flyttar Lotten, och jag vet ännu inte vart.



Lotten var i varje fall dotter till bryggaren Peter Conrad Karlbrecht (Carlbrecht, Kahlbrecht) och hans hustru Catharina Florén. Hon har en bror med samma namn som fadern PC Karlbrecht född 23/8 1803. Det verkar endast ha varit två barn i familjen. Ovan är en "nålbok" som både Catharina och Charlotte ska ha haft, och som donerats till Nordiska muséet. Jämför kläderna och frisyren med Lottens kläder på målningen. Det verkar nästan som nålboken inspirerat till porträttet.



Petter Conrad Karlbrecht föddes den 12 november 1762 i Maria Magdalena församling på söder. Han var son till Jacob Conrad Kahlbrecht och Sophia Lampa. Fadern var bryggare och har från början låtit bygga huset på Blecktornsgränd 3, där jag förmodar att familjen bodde en tid. (Huset är ombyggt och numera förskola). Jag gissar att det är en äldre bror till Petter som är den bryggare Daniel Kahlbrecht som dyker upp i Uddevalla så småningom. Jag har tyvärr inte hittat förfäderna till vare sig Jacob eller Sophia, men jag gissar att Jacobs förfäder bodde i Tyskland eller invandrade, och att Sophia Lampas familj var släkt med familjen Lampa som hade mycket att göra med bryggerierna i Stockholm.

Det tycks inte ha gått så bra för den äldre bryggaren Kahlbrecht, utan hans namn finns på en lista över "tidigmoderna konkurser" och om jag läser rätt, så skedde konkursen 1768.

Det som jag vet är att Petter Conrad dyker upp som ägare år 1800 till ett bryggeri i kvarteret Uppvaktaren i Klara. (Troligen efter en bryggare Dubois). Detta kvarter låg alldeles nära Kungstornen på Kungsgatan, och jag tror det låg strax söder om dessa.

År 1802 gifter han sig med Catharina Florén (f 6 mars 1781). Vigseln är antecknad i Angarns församlingsbok, (7 nov 1802), men det står att de vigdes i Stockholm. Intill Catharina står det "Weda" och Catharina har mycket riktigt levt på gården Weda en kortare tid före giftemålet, som det verkar. Vilken hennes familj är framgår dock inte. Inte heller har jag hittat var i Stockholm det finns anteckningar om deras vigsel.



Bryggeriet måste ha gått mycket bra, och hade omkring 17-22 anställda mesta tiden. Tanken var nog att sonen Pehr Conrad ska ta över, då han 1824 står i husförhörslängden som bryggarlärling, men så blev det inte. År 1825 är Catharina antecknad som bryggaränka och sonen Pehr Conrad köper den tämligen stora egendomen Skytteholm på Ekerö, som han endast tycks ha lyckats behålla 5 år. Jag vet inte vad det blev av Pehr efter det.

Nåväl, Catharina gifter bort dottern året efter makens död 26 januari 1826, och fortsätter därefter att driva bryggeriet. 1828 tar Catharina ett fosterbarn, Olofvina som var född  4/11 1822, och alltså är sådär 6 år gammal. Olofvina är antecknad som Catharinas brorsdotter. Under tiden med Pehr Conrad finns det tecken på att de också hade fosterbarn ibland.

Olofvina bor kvar hos Catharina för gott. En tid i slutet på 1830-talet verkar det ha funnits en till fosterdotter född 1817, Carolina, och år 1841 dyker det upp en till fosterdotter som stannar permanent. Hon är född 1831 troligen, och heter Margareta eller Magdalena Enquist.



År 1844, efter nästan 20 års drift på egen hand, avvecklar Catharina bryggeriet, och flyttar istället ut till familjens egendom i Bromma som heter Bällsta gård. Några pigor och drängar följer med, och fosterdöttrarna. År 1852 verkar Catharina ha avlidit och egendomen säljs och Olofvina och Margareta flyttar in till Stockholm. Därefter vet jag inte vart de tog vägen.

Jag blev nyfiken på vem som kan ha varit Olofvinas föräldrar, och kommer med följande gissningar: Det fanns en Nils Gustaf Florén som var 29 år 1819 och som dömdes (tror jag) för att han avvek från artilleriregementet. Frågan är om han (om han nu var far) kanske dog därefter? Det finns även en kvinna som hette Carolina Humble (1793-1835) som var änka efter en bryggare Florén i Stockholm, och som gifte om sig i april 1826 med Carl Ludvig Trafvenfelt. Äktenskapet blev kort och barnlöst.

Man skulle ju kunna tänka sig att Olofvina var dotter till antingen Nils eller den till namnet obekante bryggaren (som ju eventuellt kunde vara samma person), det är i alla fall min teori.

Om fosterdottern Margaretas anor har jag inte någon bra teori alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar