tisdag 18 september 2012

80. En oväntad skärningspunkt och biskop Jöns hemliga äktenskap?

Jag frågade min väninna L om hon visste om hon var släkt med Eva Elisabeth Kopp, mamma till Ulrika Lundberg, som fick Lea tillsammans med Carl Gustaf Leonard Kjellberg. Jag har inte riktigt klart för mig om L är släkt (får kanske anledning att återkomma till det), men jag fick veta att Eva Elisabeths pappa hette Dionysios Kopp (som tycks ha börjat arbeta i Tullen i Karlshamn sådär 1751). Och ... Eva Elisabeths mamma hette Maria Steuch eller något liknande ...

Ja, det där med Steuch känner jag ju igen från mitt släktträd, Susanna Steuch och Mattias Steuch och Petrus Steuch exempelvis. Alltså verkar det inte helt orimligt att Maria Steuch skulle kunna vara en släkting?

Jag har försökt söka kring detta, men inte hittat någon som skulle kunna vara en tänkbar fader ... förrän en teori dyker upp ... kan det vara Jöns Steuch (Johannes Steuchius) som var både biskop och ärkebiskop?

Vad talar då för detta? Ja, Dionysios Kopp dör 1803 och han tycks ha varit 83 år gammal och borde därför vara född 1720. Hans fru borde därför vara i samma ålder eller yngre. Hans första barn ? tycks ha dött i Karlshamn 1751, samma år som "googlandet" tyder på att han fick jobb där.

Alltså gissar jag att  frun var född cirka 1720-1730. Om man nu tar Jöns/Johannes Steuchius så blev han ju adlad och har enligt hävderna haft två fruar.

Johannes Steuchius levde 1676-1742, och han var biskop och ärkebiskop. Han adlades 1719 med namnet Steuch. Han efterträdde fadern som ärkebiskop 1730.

Han hade enligt det jag kan googla två fruar, först Elisabeth Spegel (1688-1720). Med henne fick han barnen:

Anna Margareta 1706-1723
Kristina Maria 1708-1739
Mathias 1709-1722
Ulrika 1712-1712
Jacob 1713-1714
Eva Elisabet 1715-1715
Elisabet 1716-1724
Ulrika 1719-1719

Sedan gifte Jöns sig med Ulrika Eleonora Franck (1687-1725). Och med henne fick han sonen

Jöns (1725-1769)

Låt oss anta att Jöns gifte sig en gång till i hemlighet efter detta. Med en kvinna av enkel börd, och att han fick en dotter, Maria, med henne. Alltså en Maria Steuch, som alltså skulle kunna vara född 1726-30 exempelvis, innan Jöns blev ärkebiskop i Uppsala.

Det är inte precis omöjligt att Jöns utsattes för påtryckningar att hålla ett olämpligt äktenskap hemligt, då familjen helt klart hade extrema ambitioner. Hur min anfader Christian Elingius utmanövrerades till Jukkasjärvi efter att ha gift sig med en olämplig kvinna i Åbo är ett exempel.

Denna tänkbara Maria Steuch skulle alltså kunna vara i precis rätt ålder för att vara Dionysios fru. Namnet "Maria" är ju också ett namn som används i släkten.

Indicier för att Maria Steuch skulle vara nära släkt med biskopen är exempelvis namnvalet på hennes dotter "Eva Elisabet", och dotterdotterns namn "Ulrika". Vilka är namn som uppenbarligen är vanliga i Jöns Steuchius släkt. Dubbelnamnet Eva Elisabeth är också tämligen ovanligt generellt sett, utifrån allt jag sett när jag studerat släkt.

Jag har gjort några mindre efterforskningar. Jag kan inte se att någon Maria Steuch skulle vara född i Karlshamn 1725 (som anges som hennes födelseår i husförhörslängden). Just de år då hon skulle fötts respektive Johannes Steuchius skulle vigts fattas födelse, husförhörs och vigsellängder i Karlstad, där han bör ha bott. Om någon på något annat sätt lyckas kolla upp min teori, så hör av er till mig, jag är mycket intresserad av resultatet.

I varje fall, namnet "Steuch" är helt klart ett namn som hänger samman med min släkt och det gör att "Lea" är den första person jag hittat som knyter samman Mats och min släkt, och dessutom möjligen L:s släkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar