måndag 26 november 2012

110. Lite mer om Oxenstierne fruar, drottningar och Troll

Christer Posse igen ... varför jag anser att Axel Oxenstierna uppenbarligen nyttjade svågerpolitik, var att  Christer (som ju Axel var förmyndare åt), inte bara var en släkting själv på lite långt avstånd, utan Axel knöt förmodligen helt avsiktligt honom extra nära till sig genom att hustruns systerdotter blev Christers brud.

Axel odlade Christer genom att han besparades fara genom att få följa Gustav II Adolfs brud till Sverige, en adelsmans lik till Stockholm och även Gustav II Adolfs lik till Stockholm. Han skickades dessutom på diplomatiska uppdrag till diverse hov och var ett antal år landshövding över de Norlländska länen. Christer verkar endast ha varit med om ett slag, det i Riga.

Men, det Oxenstiernornas fruars anor jag skulle gräva ner mig i.

Den första blir Beata Gera (gift med Christjern Oxenstierna). De lär ha gift sig 1573, men mycket mer vet jag inte. Hennes far hette Carl Holgersson och hennes mor hette Kerstin Bengtsdotter Färla.  Carl är känd för att han tidigt fick studera vid utländska universitet. Carl Holgersson fick 1559 försöka fria till Elizabeth I i England åt Erik XIV, och det gick ju inget vidare. Mer om Carls liv kan man läsa här.



Nästa fru blir Gabriel Oxenstiernas fru, Beata Eriksdotter Trolle. .... och ungefär här uppkommer släktskap med vartenda Europeiskt kungahus. Dvs, detta par var sådär 11 generationens förfäder till dagens kungar (< 1/4 % gemensam, men icke desto mindre lite lustig arvsmassa.)

Beatas far hette Erik Arvidsson Trolle och hennes mamma hette Carin Eriksdotter (som var Eriks andra fru). Carin drunknade tillsammans med tre av sina styvbarn under en båtfärd.

Beatas halvbror blev ärkebiskop och hette Gustaf Trolle och om honom står det i Runeberg:

Han är den historiskt bekanta, oroliga, hersklystna och förrädiska Erke-Biskop Gustaf Trolle.
Om ännu äldre Trollar kan man läsa här ... och exempelvis blev en halshuggen 1306 på Södermalmstorg, och en blev mördad i sitt hem av en sjörövare.

Anledningen att släkten heter "Trolle" ska vara att Herfve eller Alf Ulf ska ha slagits med ett Bergstroll eller möjligen en förklädd rövare vilket bör ha skett i början på 1200-talet.



Ett Gammalt Bergtroll
Av Gustav Fröding


Det lider allt mot kvälls nu,
och det är allt mörk svart natt snart,
jag skulle allt dra till fjälls nu,
men här i daln är det allt bra rart.

På fjällets vidd där all storm snor
är det ödsligt och tomt och kallt,
det är så trevsamt där folk bor,
och i en dal är så skönt grönt allt.

Och tänk den fagra prinsessan,
som gick förbi här i jåns
och hade lengult om hjässan,
hon vore allt mat för måns.

Det andra småbyket viker
och pekar finger från långt tryggt håll,
det flyr ur vägen och skriker:
tvi vale för stort styggt troll!

Men hon var vänögd och mildögd
och såg milt på mig, gamle klumpkloss,
fast jag är ondögd och vildögd
och allt vänt flyktar bort från oss.

Jag ville klapp'na och kyss'na,
fast jag har allt en för ful trut,
jag ville vagg'na och vyss'na
och säga: tu lu, lilla sötsnut!

Och i en säck vill jag stopp'na
och ta'na med hem till julmat,
och sen äter jag opp'na,
fint lagad på guldfat.

Men hum, hum, jag är allt bra dum,
vem skulle sen titta milt och gott,
en tocken dumjöns jag är, hum, hum,
ett tocke dumt huvud jag fått.

Det kristenbarnet får vara,
för vi troll, vi är troll, vi,
och äta opp'na, den rara,
kan en väl knappt låta bli.

Men nog så vill en väl gråta,
när en är ensam och ond och dum,
fast litet lär det väl båta,
jag får väl allt drumla hem nu, hum, hum!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar