måndag 26 november 2012

Moders och Faderslinjer - Evas

Jag har börjat kolla in folk som sysslar med DNA-geneaologi, och det tänker jag nog testa tids nog, när jag har en slant över. Det de bland annat intresserar sig för är moderslinjer och faderslinjer, vad jag förstår, dvs DNA som förs över via mitokondrie-DNA (mammor) och DNA på Y-kromosomen, (pappor).

(Om jag nu missuppfattar något går det alldeles utmärkt att skicka ett mail, så får jag rätta till det.)

Nåväl, nu tänkte jag ta mina moders- och faderslinjer, och utifrån det så får vi en hypotes om vad jag ska se när jag väl gör mitt DNA - test. Och om jag inte får se det förväntade, så måste det vara någon anfader som hoppat över skaklarna.

Nu kör vi! Person och födelseort så vitt jag vet.

Moderslinje

Mormor (f. 1880) - Solberget Gällivare

Johanna Johansdotter Lindberg (f. 1854) Pempelijärvi, Tärendö BD

Anna Caisa Jacobsdotter (f. 1829) Pajala (och efter detta blir det osäkert)

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Faderslinje

Farfar (f 1904) Granhult Gällivare

August Nilsson (f 1878 trol Granhult)

Nils Petter Olsson (f 1853 trol Granhult)

Olof Johan Ericsson (f. 1811 trol Granhult)

Erik Johan Olsson Taavola (f. 1786 Ruuti)

Olof Ersson Taavola (f. 1758 Narken Överkalix)

Erik Mickelsson Taavola (f. 1735 Juoksengi)

Mickel Ersson Taavola (f. 1706 Juoksengi)

Erik Ersson Taavola (f. ca 1680 Juoksengi)

Erik Ersson Taavola (f. ca 1640 Juoksengi)

Erik Davidsson Taavola (f. ca 1615 Juoksengi)

David Persson (f. ca 1585 Juoksengi)

Per Davidsson (f. ca 1550 Juoksengi)

David Persson (f. ca 1535 Juoksengi).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar