onsdag 28 november 2012

Släktbyte Och - who killed Laura Palmer ... eller Mickel Taavola

Nu har jag grävt nog i Sabelfeldtarnas anor, vilket verkligen har varit kul, då de varit så intrasslade i svenska historien, och då det funnits åtskilligt bevarat av information kring deras liv. Men nu är det dags att gräva ner sig i helt andra släktgrenar.

Frågan är om jag ska gräva i Per Petter Bengtsson, eller kanske Petter Carlsson Kjellbergs frus liv, eller kanske hoppa till fru Nordlinder, eller kanske Gahn och Theel och Hazelius? Eller kanske ska jag hoppa totalt över till en annan släkt, till Hellberg och Hellman i Falun?

Men, också, dags för en liten återblick till ett problem jag grunnat på ... varför dog Mickel Taavola?

Anledningen till att jag  grunnar på det är för att Mickel Taavolas för tidiga död 1743 ändrade riktning på Taavolasläktens levnadsförhållanden. För mig verkar det rätt tydligt att för att klara att fostra en familj i Norrbotten behövde man på det hela taget vara ett par som hjälptes åt. Detta beroende på att även föregående generation var förmodligen en jättefamilj, och det fanns sällan resurser från far- och morföräldrarna att hjälpa barnbarnen.

Mickel Taavolas död tycks ha tvingat familjen från gården, och till en betydligt fattigare tillvaro än förfäderna hade.

Året 1743 betecknar slutet på Hattarnas Ryska krig som Sverige i princip förlorade. På åtskilliga ställen i denna jättelånga släktberättelse tycks det som att just åren i början på 1740-talet dog rejält många, och Mickel var en av dem. Jag tror nu kanske inte att Mickel själv var aktiv i kriget (men jag vet faktiskt inte), men det som hände var att dödligheten i Juoksengi steg till det dubbla år 1743, så förmodligen drog hemvändande soldater med sig epidemier som drabbade hemmabefolkningen också.

Så svaret på om kriget eller epidemin dödade Mickel, är troligen ... bägge tillsammans.

Och nu dags för temat från Twin Peaks (Who killed Laura Palmer).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar