lördag 8 december 2012

117. Sökandet efter Anna Caisa ...

Det retar mig lite att jag har så kort moderslinje på mormorssidan, så just nu sysslar jag lite med detektivarbete själv i rullorna. Tidigare har jag ju förlitat mig på det andra så duktigt hittat.

Nåväl. Anna Caisa var Johan Petter Lindbergs fru, och jag tror hon ska ha hetat Jacobsdotter och ha varit född i Pajala. Men, i födelselistan hittade jag inget klockrent napp för år 1829. Just nu har jag i alla fall hitta Johan Petter sedemera Lindberg i husförhörslängden i Pajala, Tärendö, Heinonen gård, i Pehr Nilssons hushåll.

Där står hans mamma Maria och Johan Petter själv, född 22/12 1828. Sen står det att de flyttade till Gällivare 1832. För Maria står det att hon flyttade tillbaka 1834.

För övrigt hittade jag Erik Hansson Lindberg, som Maria sedemera gifte sig med, som dräng (troligen) i Pehrs brors hushåll (Henrik Nilsson) på Heinonengården. (Det fanns ytterligare en bror som hette Nils Nilsson och som har beteckningen svagsint vid sitt namn.

Söker lite osystematiskt. Kollar folkbokföringen 1870 där står det att hon heter Anna Kajsa Jakobsdotter och är född 1829 i Pajala.

Hittar en längd över Pajala på internet och där står det att Anna Cajsa är dotter till Jakob Ersson född 1809 och död 1830-31 i Kainulasjärvi, Pajala. Han Gifte sig med Greta Pehrsdotter (född 1793) som var 18 år äldre, och redan hade en son, och med henne fick han barnen Anna Caisa och Nils Petter. Och mycket riktigt! I förhörslängden hittar jag hela familjen. 1833 flyttar man någonstans och enligt webbsidan ska det tolkas som Alatornio. De är listade på sidan över inhyses.

Om man nu ska tänka lite socialt, så var alltså Johan Petter Lindberg oäkta son, och Anna Cajsa dotter till en familj där fadern dog och som levde som inhyses. Det var med andra ord troligen en mycket fattig familj.

På myheritage står ett förslag till matchning, att hon skulle vara dotter till Pehr Thomasson i Narken.

Nyläsning bland krumelurerna på sid 119.

Anna Caisa född 18/6 1829. Föräldrarna gifta 1829. Familjen inflyttad från Överkalix 20/4 1830. Alla utom pappa Jakob flyttade 1833 till Alatornio. Både mamma Greta och pappa Jakob antecknade som döda.

Får söka vidare i Överkalixlistan.

Överkalix - först står Narken och där står mycket riktigt Jakob Ersson född 9/6 1809 och Greta Pehrsdotter född 1793. Och Anna Cajsa född 18/6 1829. Sonen Isak sägs vara en oäkta son född 1818 sådär. Bonde på Narken tycks vara Gretas fyra år yngre bror. (Ska backa en längd om möjligt). Det står något om Kengis, så förmodligen jobbade Jakob på Kengis bruk.

I husförhörslängden för Narken 1814-25 så finns änkan Maria Eriksdotter (1763) listad och dottern Greta (med oäkta son Isaak). Och dessutom en massa syskon till Greta.

Och efter lite virrande igen hittar jag följande:

Pappa hette Tuoma Pehr Thomasson (Tuoman Petteri) och var född 1752 i Tärendö, Pajala och död 1809 i Narken Överkalix, och mamma hette Maria, eller Märta Eriksdotter född 1763 och död 1834. Dottern kalla Margareta Pehrsdotter Jatko född 30/4 1794 och död 3/10 1834. Hon ska vara född i Kainulasjärvi i Pajala. Familjen bodde i Narken 1 från 1795, och innan dess var de nybyggare i Kainulasjärvi.

Okay, situationen klarnar ytterligare. Anna Caisa var föräldralös som 5-åring, och bör väl troligen ha vuxit upp hos någon av mammans syskon?

Jag ska göra ett sista försök att hitta något om Anna Caisas liv från 5 års ålder ...

Anna Caisa hittar man härnäst som inhyses i Narken tillsammans med sin bror Nils Petter. (Husförhörslängder 1835-45). Anna Caisa är ganska duktig på att läsa, som framgår av prästens markering. (sidan 26) Dessutom klarar hon huvudartiklarna.


Förklaringen kan man se här



19 januari 1846 (om jag ser rätt, alltså när Anna Caisa är 17 år sådär) flyttar hon till Pajala. Nils Petter hamnar som dräng hos Adam Pehrsson (dvs troligen morbrodern), och 1851 flyttar han också till Pajala.

I Pajala fattas tyvärr ett antal böcker i kyrkoarkivet, så det blir i det närmaste omöjligt att följa Anna-Caisas liv fram till folkräkningen 1870 som nämndes ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar