lördag 15 december 2012

121. Greta Pehrsdotter Jatko och hennes fadersline

Greta, skrivs ibland Margareta, föddes 1794, och 1818 fick hon en utomäktenskaplig son, och på slutet av 1820-talet gifte hon sig med den mycket yngre, föräldralöse Jacob Ersson och fick två barn med honom, däribland min anmoder Anna-Caisa. Sen dog hon ju när hon var ca 40 år, och då var hon redan änka sen sådär 3 år.

Man kan ju fundera en del över Gretas liv. Det kan inte ha varit så lätt, som ensamstående mor under ditåt 10 år. Men nu ska jag försöka spåra hennes anor bakåt, och först på faderslinjen.

Gretas pappa, Per Tuoma Thomasson, Tuoman Petteri, var född i Tärendö 1752, och flyttade först till Kainulasjärvi 1782 som nybyggare, och 1795 till Narken. Först ska han ha varit gift med en kvinna vid namn Cherstin Persdotter i Tärendö, men i Narken gifter han sig med Märta Eriksson, (Narken 1), som också är Gretas mor.

Pers föräldrar hette Tuoma, Thomas Ersson (1715-) och Maria Eriksdotter (1724-), och de höll huvudsakligen till på Tuoma gård i Tärendö.

Thomas föräldrar i sin tur hette Tuoma Erik Thomasson och Heinonen Margareta Josephsdotter (f 1684).

En teori när de gäller Marias föräldrar, är att de hette Juto Erik Eriksson (1692-1753) och Karin Olofsdotter (1689-1734).

Och Eriks far hette Juto Erik Jönsson.

En annan teori när det gäller Marias föräldrar, är att hon skulle vara dotter till Anna Servio Fransdottter (1703-1771) och Henrik Philipsson Vuopio, och styvdotter till Erik Persson (1699-1755).

Och där kommer jag inte längre på den kanten och säkerheten i teorierna kan jag inte uttala mig om.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Nästa person jag ska försöka spåra vidare är Anna-Caisas mormor, Maria Märta Eriksdotter (1763-1834).

Hennes föräldrar ska ha varit Erik Jerf Eriksson och Sophia Nilsdotter (1734-1812) som gifte sig 1761. Erik var förstås soldat, och Narken ska ha varit hans hemby. På anbytarforum kallas han istället Erik Persson Jerf (1733-1795). Av någon besynnerlig anledning är han svårspårad längre bak, men vem vet, kanske ramlar jag på ett spår någon dag.

Sophia Nilsdotter (1734-1812) är däremot möjlig att följa lite längre bak.

Sophias pappa hette Nils Olofsson Blomstedt (1698-1773) och mamman Kristina Ersdotter (1701-1743), och hon föddes på Brännan 24, Landet, Överkalix. Sophia blev moderlös vid 9 års ålder.

Nils Olofssons pappa hette Olof Nilsson och mamman Kerstin Jacobsdotter .... och DÄR blev det anförlust, för dessa två finns redan i släktträdet som anor, nu åtminstone 3 gånger, både genom Nils och genom hans bror Jacob som är ana till morfars mor. (Dvs nu går jag inte bakåt på den grenen).

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Kristina Ersdotter var dotter till Erik Olofsson och Malin Johansdotter (1668-). Kristina föddes på Brännan 24, Landet i Överkalix, och dog bara 42 år gammal.

Om Erik Olofsson vet jag inte just någon, men Malin Johansdotter ska vara dotter till Johan Nilsson Burman (1628-1698) och Marita Larsdotter (1637-1696)

Och på Johan Nilsson Burmans sida är vi återigen nere på de underliga anorna åt Bure-ätten. Det som gör mig obenägen att följa tåten bakåt är det i mina ögon alltför stora hopp i år som den kräver. Det är osannolikt med en mamma som är nästan 50 år när hon får barn. Övertyga mig om annat den som kan.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Marita Larsdotter verkar däremot säkrare. Hon ska ha varit född på Lensmens, Bränna 3, och dött i Hällan. Hennes far ska ha hetat Lars Persson, och hennes mamma Carin.

Lars Perssons föräldrar hette Per Larsson (1605-1648) och Rachel.

.... och här var det anförlust igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar