söndag 16 december 2012

123. Mer Östergötland ... kanske?

Jag vet inte riktigt hur det kommer att lyckas, men jag tänkte försöka borra mig ner i Per Petter Bengtsson Öhnells anor i Östergötland. Min ringa erfarenhet såhär långt, är att Östgötarna inte är på mista sätt så idoga med att hålla reda på sina anfäder som Norrbottningarna, så detta är en riktig utmaning.

Men, jag gör ett försök.

Första anorna ... Pers farfar och farmor (Bengts föräldrar)

Drängen Pehr Bengtsson och pigan Stina Pehrsdotter gifter sig i alla fall ett år före Bengts födelse, 29 oktober 1780. Stina är från Walingstad och hennes far heter Per Carlsson och mamma Ingell (?) Nilsdotter.

1755 föds Per Bengtsson som är son till Bengt Botwidsson och Maria Hemmingsdotter. (I Åkerby, tror jag det är, vilket verkar vara en gård/by i Kuddby). Men, detta barn tycks ha dött redan vid sju månaders ålder. Men, 28 augusti 1757 föds ett nytt barn som också får namnet Per Bengtsson, och det bör alltså ha varit denna person som så småningom gifte sig med Stina.

Bengt Botwidsson tycks ha varit gift en gång tidigare, 1742, med Elin Andersdotter från Berga. Har ännu inte hittat hans andra gifte, men jag letar på! Ingen träff ens i andra sökningen ... Kanske de gifte sig i en annan socken?

Försöker hitta, hittar inga husförhörslängder, förstår mig inte på skattelängden ... nu kommer jag inte längre för nu.

1759 gifte sig i alla fall Stinas föräldrar och Per Carlsson och Ingell Nilsdotter. Pär är dräng från Tägnby, och Ingell Nilsson är från Walingstad.

Och samma bekymmer där ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar