söndag 17 februari 2013

143. Ett andrabröllop för två

Det är ju olika saker som får folk att gifta sig med varandra, men för paret jag slutade skriva om i förra posten, så verkar bägge två ha mist sina första makar.

Jag ska försöka ta reda på mer.

Paret är alltså Anders Matsson från Hjortnäs 50 (och tidigare 18 stod det) och Brita Andersdotter från Lima som gifter sig 8 augusti 1802 står det. Giftomän är Erik Olsson i Lima och Olof Nilsson i Noret. Afvittring är skedd står det också.

Det där med avvittring bör ha betytt att arvet är fördelat.

Det visar sig i alla fall att i husförhörslängden 1792-1803 kan inte jag se någon Hjortnäs 50. På Hjortnäs 18 står Anders upptagen och överstruken, han ska ha bott på Hjortnäs 12.

Det har tydligen varit lite osäkert när Anders föddes, för just här står det att han var född 1762 och på andra ställen har det stått 1761.

Nåväl, hans mamma verkar bo kvar hos brodern som tycks vara den som fått ta gården, och hon heter Carin Olsdotter (dom heter verkligen påtagligt lika allihop i Dalarna, jag förstår att de körde med gårdsnamn för att lyckas skilja på varandra).

Brita Andersdotter står också här fast längre ner. Det står att hon kommer från Lima 26, medan Anders Matsson kommer från nr 12, i Hjortnäs gissar jag att det menas.

Om man tittar på Hjortnäs 12 står Anders Matsson där, och det står att han är änkling och gift 1793.

Ska titta på vigseln. ... men det lyckas inte. Inte heller har jag i varje fall ännu lyckats lista ut när hans hustru dog. Och inte vad hon hette.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Om man nu tittar på Britas öde så ser det ju ut att vara mer möjligt att spåra.

Hon flyttar från Hälla till Lima 26 år 1794. Då gifter hon sig med en man som heter Olof Olofsson som är son i gården som heter Krök. Hans far är nybliven änkling för två år sedan. Brita och Olof får en dotter som heter Margeta år 1795. Brodern Erik Olofsson är giftoman när hon gifter om sig. Jag gissar att dottern dog, eller också stannade hon hos farfar och farbror.

Få se om jag kan hitta hennes föräldrar i Hälla? Hon kommer från Hälla 20. Hennes far dör 1795. Det går inte att läsa vad han heter (gillar inte att de stryker över sådant), men han var född 1721. Gården verkar heta Gop. ... och föräldrarna hette Gop Anders Andersson (f 1721) och Kerstin Olsdotter (1728-1786).

Men nu har jag uppnått tillbakaspårningens gräns för detta par i Leksand för jag begriper mig inte på de äldre kyrkoböckerna.

-'-'-'-'-'-'-

Dags att byta spår därmed.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar