måndag 18 februari 2013

146. Ollas släkten

Nyss redde jag ju ut anorna för Ollas Britas föräldrar, men nu ska vi se om det går att gå lite bakåt och hitta folk ännu tidigare. Jag gissar att det kommer att stranda på husförhörslängderna tidigare än 1770 sådär som för de andra Leksands-tåtarna. Men, ett litet ryck blir det.

1826-1835 bodde Ollas Lars Ersson (f. 1778) i Ollasgården tillsammans med hustrun Karin Hansdotter (f 1778) och de tre barnen Karin (som blev gammelmoster), Erik, som är Mats farmorsmorsfarfar (jag tror jag räknar rätt), och sonen Lars som dog som ung.

Där bodde även Anna Ersdotter (1754-1831) som väl troligen var mamma till Ollas Lars. Det ser ut som hon var från nr 16 i Byn.

-'-'-'-'-'-'-'-'-

Och samma som ovan gällde 1816-1825.

-'-'-'-'-'-'-'-'-

1804-1815 visar det sig att Lars far dör 1813 (vad han heter går inte att utläsa i denna husförhörslängd), och hans mor är Anna Ersdotter, som blir änka.

Jag går därför vidare ner till ....

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

1792-1803 ... men av någon anledning hittar jag inte Björkberg. Jag ska försöka hitta faderns dödsnotis så kanske jag får veta vad han hette.

Okay. Misslyckande. Nog med det om den raka Ollas anan.

Eller ... går det att hitta namnet i vigsellängden för barnen?

Ha, han hette Olof Olsson i Björkberg (och hennes giftoman hette Elias Hansson i Plinsberg ... vilket alltså bör ha varit hennes bror.) Nej det kan inte ha varit hans far då han hette Ersson ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar