lördag 23 februari 2013

147. Leksandsfruar

Jag klättrar fram och tillbaka i "grenarna" på släktträdet, och just nu för att söka efter fruarna.

Jag misstänker att jag inte kommer att kunna hitta Anna Ersdotter (f 1754), så jag struntar i det för nu. Men kanske kan det gå med sonhustrun Karin Hansdotter (f 1778).

Karins giftoman hette Elias Hansson, och i Plinsberg 5 bor änkan Karin Ersdotter, och en av sönerna (överstruken) heter just Elias Hansson och Karin Hansdotter född 1778 finns också i gården.

Gården är nr 5 och heter "Elias". Och där lever änkan med sju barn varav flera vuxna söner.

Bakåt nu

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Det gick att hitta Karin Hansdotters pappa, som hette Hans Eliasson (1730-1789), som alltså var gift med Karin Ersdotter (f. 1744).

Det går till och med att hitta Hans mamma som hette Margareta Hansdotter (1703-1789).

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Men sen var vi där igen, bland obegripliga husförhörslängder.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Den andra frun att försöka reda ut heter Brita Ersdotter (f. 1811). Hon var gift med Ollas Erik Larsson (f. 1807), 27 dec 1835. Brita kallas i vigsellängden för Back Brita Ersdotter och är från Torrberg nr 10. Giftoman är Back Erik Ersson, vilket borde vara Britas far, vilket strax ska utredas.

--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

I husförhörslängden 1826-35 står Back Erik Ersson (f 1784) och Karin Matsdotter (f 1779) listade med fem barn, tre döttrar varav den äldsta, Karin är gift, och två söner.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

1816-1825 så står två personer listade på Back, innan Erik Erikssons familj räknas upp.

Jag tycker det står "Fostermågen" ovanför Erik Ersson. Om det då skulle vara så att Lars Olsson född 1752 och Brita Andersdotter (f 1736-1818) är fosterföräldrar till Karin Matsdotter?

Behövs ytterligare utredning här.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

I volymen 1804-1815 så tycks det stå att Brita Andersdotter är bräcklig och barnmorska??

Det står något om 1807

Något som tycks vara om fosterförälder änkan Anna Danielsdotter (f 1763) som tycks ha flyttat till Sunnanäng.

Erik Ersson tycks komma från Torrberg 11 och Karin Matsdotter från nr 33 i Björkan.

.... och tittar jag på nr 11 så står Erik Ersson (f 1784) där listad som styvson. Föräldrarna i huset heter Erik Persson (f 1761) och Karin Persdotter (f 1762), och jag gissar att det är Karins son det är fråga om.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Låt se om det går att få reda på mer i volymen innan.

Björkan 33 heter Öfveralm, och där bodde Mats Matsson 1722-1800, och dottern Karin Matsdotter 1763-1797, och dessutom mågen Olof Olsson 1769 som har flyttat. En ny familj verkar ha flyttat in. Men det verkar ju inte omöjligt att vår Karin Matsdotter (1779 eller troligen 1784 efter angivelsen att hon skulle vara 24 år vid äktenskapsdatumet) på något sätt skulle komma därifrån.

Åter till Torrberg nr 10

Brita Andersdotter står det att hon är Sockenbarnmorska. Ett par till bor där, men det är inte precis solklart att de skulle vara släkt med de andra. Anna Danielsdotter är i varje fall frun, maken dör och en liten son har hon född 1802.

Och i Torrberg nr 11 framkommer det att Karin Persdotter är Erik Erssons mamma, men vem pappan är framgår inte än. Jag spårar vidare om det går.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'

Björkan 33 Över Alm befolkas av Mats Matsson, (1722-1800) och Anna Ersdotter (1723-1783)

Dessutom döttrarna Karin och Anna (1865-91). Gamla föräldrar, liten familj. Jag undrar om ena av döttrarna - förslagsvis Karin, fick ett oäkta barn som 16-åring?

-'-'-'-'-'-'-'

Sen fattas det och är svårläst och 1772-76 bor det en familj Morell i Torrberg 10, som flyttar till Falun.

I Torrberg 11 verkar i varje fall det vara så att det var Karin Persdotter som ärvt gården, och hon var dotter till Per Persson.

Och i Björkan 33 så visar det sig att det som jag trodde var döttrar kanske var barnbarn. Mats Matsson hade en son som dog, och en svärdotter som gifte om sig och flyttade med två små barn någonstans.

.... jag blir inte klok på var Karin Matsdotter den yngre kom från, så enda möjligheten är att konsultera ev vigsellängd och födelsebok.

I vigselboken står de den 27 december 1807, och det står att Karin Matsdotter skulle vara nära 24 år.

Om hon nu var född 23 år tidigare så skulle det vara 1784? Ska kolla på det.

... och jag hittar inget ...

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Jag misstänker att Karin Matsdotter som blev fosterbarn var född utom äktenskapet och hette Matsdotter  efter sin mor. Eventuellt kan hon ha varit född någon annanstans än Leksand. Tids nog tycks hon ha blivit fosterdotter hos sockenbarnmorskan Brita. (Det är min teori, om någon begriper detta bättre, så återkom gärna).

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Nu när jag hittade en person som var en sockenbarnmorska, så tänkte jag att det var på sin plats att utreda lite vad det var för något.

Men det får bli en egen post.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar