lördag 23 februari 2013

150. Hampus och Lind

Nästa person jag spårar är Hampus Brita Ersdotter (f 1818).

Hennes far hette Hampus Erik Persson (f 1776) och mor hette Anna Matsdotter (f 1878). De bodde i Hampusgården i Wästanvik, nr 46, och hade gift sig 1799. Brita var yngst av barnen som det verkar, och i varje fall var hon född när mamman var 40 år.

När hon gifte sig bodde det tre äldre syskon på gården, men enligt husförhörslängden 1836-46 gifte sig alla tre de här åren och flyttade och då föräldrarna också dog verkar det som huset övergavs  av familjen. Jag kan nog inte låta bli att titta i nästa längd och kolla.

Det verkar som äldste levande sonen Erik flyttade tillbaka till gården med sin familj där.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

1816-25 bor det sju barn hemma, och dottern Brita är verkligen yngst. Äldste sonen dör 1818.

I 72-76 boken tycks det som föregående familj lämnar Hampus, och förmodligen är det då vår familj dyker upp. Slut där.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Söker nu efter Anna Matsdotters anor och vid vigseln 13 maj 1799 står det att hon är från Mjelgen och Mats Hansson är giftoman.

Det visar sig att Anna är född i Rätlindorna 5 och ca 1798 flyttar familjen till Mjelgen. Vid denna tidpunkt har hon en tre år äldre bror. Far heter Mats Hansson (f 1750) och mor heter Carin Hansdotter (f 1752). Gården i Rätlindorna heter Lind verkar det.

I husförhörslängden fram till 1792 syns Mats mamma som hette Anna Matsdotter och levde 1708-1776. Från "myheritage" ser det ut som fadern hette Hans Larsson.

Mats och Carin gifte sig två år efter moderns död, 1778 och fick alltså barn i november. Men, det ser ut som de fick ett barn redan 1775.

Enligt min "myheritage" källa hette Carin Hansdotters föräldrar Hans Olsson och Cherstin Matsdotter (få se om jag också hittar dem).

Och nu kommer jag inte längre på den tåten. Och därmed har jag utrett klart Mats farmors släkt så långt det gick.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar