lördag 2 mars 2013

152. Till Sundborn, Skuggarvet och Svärdsjö

Tåtarna i Smidstugan och Ufnäs var ju lokaliserade i Österå där det fanns hyttor som jag förstått det.

Nu ska jag försöka spåra Sara Ingelsdotters (1780-1862) mans anor, Hans Johan Jansson Hellberg (1788-1820). Anledningen att Hellbergarna hamnade i Smidstugan var förmodligen att Ingel Ingelsson behövde en kry måg, eftersom han själv beskrivs som ofärdig under så lång tid.

Hans Johan var i varje fall född 21 maj 1788 i Sundborn.

Över till Sundborns kyrkböcker därmed.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Hans är inte född 21 maj utan 21 mars :S. Hans föräldrar heter Johan Ersson och Margareta Hansdotter i Skuggarvet.

Och jag hittar faktiskt Skuggarvet fast prästen skriver krattigt.

År 1882 anländer familjen till Skuggarvet, och de har tre söner, varav Hans Johan var den yngste.

Johan Ersson kallas också Jan Ersson och är född i Tofta Svärdsjö.

Bägge föräldrarna dör rätt tidigt, så Hans Johan blir moderlös som 14-åring och faderlös som 19-åring, och då är det nog mycket förståeligt att han gärna gifter in sig i Saras familj.

Jag ger mig med att gå framåt och litar på mina källor från Dalarna. Det är synnerligen svårt att begripa prästens logik där i Sundborn.

Nu går jag till Svärdsjö istället.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Johan Ersson kallas också Jan Ersson och Johannes Ersson men han är född 24 februari 1751 och föräldrarna bor i Tofta. (Gissar att detta är Toftbyn i närheten av Fläddran).

Föräldrarna hette Erik Ersson (1713-1791) och Brita Johansdotter (1724-1798). Här hade jag det svårt att på egen hand komma vidare i kyrkböckerna, men tack och lov finns anbytarforum.

Enligt texten (och mina anteckningar från tidigare släktutredningar) heter Erik Erssons far Erik Danielsson (1669-1756) från Tofta, och mor Brita Hansdotter (1722-1791) som ska ha varit från Gråsala.

Erik Danielssons föräldrar hette Daniel Mårtensson och Margareta Eriksdotter, som bägge ska ha dött cirka 1691.

-'-'-'-'-'-'-'-'-

Brita Hansdotters (1678-1766) föräldrar var snickaren Hans Olsson (1648-1726) och hans fru Brita.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Brita Johansdotters (Jansdotters) anor ger jag mig inte på att försöka utreda då mina anteckningar från släktpappren ser helt annorlunda ut mot anbytarforums förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar