söndag 3 mars 2013

153. Förste Hellbergarens mammas anor ... och Bergsmännen Inglarnar

Hans Johan Jansson Hellbergs mamma hette Margareta Hansdotter (1748-1802) och hon var född i Bengtsheden av Hans Staffansson (1718-1784) och Margareta Andersdotter (1710-) ... och återigen är Anbytarforum vår bästa vän.

Det tycks som Margareta var född i Gårdsved och flyttade till Skuggarvet, Sundborn med sin man.

Hans Staffansson ska i så fall ha varit son till Stephan Jacobsson (1680-1750)  i Holbergsveden, som var son till Jakob Hansson (1640-1709) i Österbyn.

Jacob Hansson var gift med Malin (d 1707) och hans far hette troligen Hans Nilsson.

-'-'-'-'-'-'-'-'-

Nu tror jag att jag inte kommer längre där, så nu får blicken vändas åt Inglarna.

Sara Ingelsdotter var gift med Hans Johan Jansson Hellberg 1788-1820. Hans svärfar Ingel Ingelsson (1749-1822) var ofärdig och Hellbergarna tog därefter över i Smidstugan.

Här hittar vi en familj som var bergsmän i Österå, och om jag förstår saken rätt innebar det att de hade brytningsrättigheter i någon gruva, om det nu kan ha varit i Falu koppargruva eller möjligen något annat gruvhål.

På myheritage hittar jag 7 matchningar på Ingel Ingelsson, och hans far hette i sin tur också Ingel Ingelsson, men vad hans mor hette finns det två förslag på, Barbro eller Elisabeth, bägge Eriksdotter. Jag får försöka spåra lite mer.

Ingel ska ha varit född vid Östanforsen i Stora Kopparberg. Föräldrar Ingel Ingelsson och moderns namn är lite oklart, ochså hos myheritage.

Det kan förutom Barbro eller Elisabeth ha varit Margt (eller kanske Margit).

Enligt min myheritage källa står det att Ingel Ingelsson (f 1720) ska ha varit rustmästare från Bergsgården, och hans far i sin tur ska också ha hetat Ingel Ingelsson och ha varit född 1680.




,,,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar