tisdag 5 mars 2013

159. Lenell i Gamla Uppsala, och Ängeby, Lena

Detta är den sista tåten förutom lite ouppklarade ändar i det nuvarande släktträdet. Anna Helena Lenell, född 10 januari 1813 i Gamla Uppsala. Anna Helena gifte sig senare med Nils Petter Olsson, och fick dottern Emma Augusta som är Mats farfarsmor. Om jag förstår saken rätt så drev Anna Helena pensionat en tid i Falun, och hennes man var trädgårdsmästare.

Men nu ska jag se om det går att spåra henne i kyrkböckerna.

Den första lustigheten är att hon inte hette Anna Helena utan Anna Malena. Hennes föräldrar hette Matts Ersson och Anna Andersdotter. Pappa var bonde.

Mamma Anna var från en gård som hette Ensta. ... och på Ensta hittar jag också familjen i längden 1812-1819.

Den består av bonden Matts Ersson född i Lena 1779, och hustrun Anna Andersdotter född i Lena 1785, och döttrarna Maja Greta, Anna Malena och ytterligare en dotter som skrivs väldigt otydligt och dog tidigt.

Och eftersom familjen kom från Lena, så måste det vara därför de heter Lenell. Familjen kommer från Lena 1809 och flyttar till Lena 1818. Tyvärr är Lena i Uppland efter 1818 en plats där man inte tycks ha haft råd med bra bläck så husförhörslängden är svårläslig milt talat.

Nåväl, jag letar efter Matts födelsedatum och det som verkar vara riktigt är en pojke som kallas Matthias (!) född 9 november 1779, och vars pappa benämns Olof Olofssons måg Erik Mattsson och mamma Maria Olofsdotter.

Anna Andersdotter förefaller vara dotter till Anders Andersson och Margareta dotter till Nils Jansson (som tycks vara tolfman). Margareta borde heta Nilsdotter. Född 2 oktober 1785 i så fall.

I november 1807 hålls lysning för paret och jag tror januari 1808 vigs de. Bondesonen Matts Eriksson och Bondedottern Anna Andersdotter från Ängby. Jag tycker det står giftoman Modern i Elsta och broder Per Andersson i Ängeby.... men jag får söka vidare.

Det verkar som församlingen varit fattig för prästen skrev så tätt i den husförhörslängd jag hitintills kollat, men jag ska kolla mer.

I varje fall levde både Anna och Matts (Matthias) i Ängeby, och båda var något yngre syskon i stora familjer.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Annas föräldrar hette Anders Andersson (f 1753) och Greta Larsdotter (f 1757), och de tog över Gretas föräldrars gård. Gretas föräldrar hette Lars Andersson (f 1726) och Greta Mattsdotter (f 1725). I husförhörslängden 1786-96 har familjen minst fem barn och ett antal pigor passerar revy. Anna har två äldre bröder, som man kan anta fick överta gården.

Matthias (Matts) föräldrar har nio barn varav två söner är äldre än Matthias. Maria Olofsdotters (f 1748) far bor på gården. Olof Olofsson (f 1708) hette han.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Om man tittar på Lars Andersson (f 1726) och Greta Mattsdotter (f 1725), så verkar de ha haft tre döttrar, varav den äldsta, Margareta tar över gården med sin man.

Det bor fullt med pigor och drängar på gården.

På Olof Olofssons (f 1708) gård lever hans hustru, Christina Persdotter (1717-1775) i den tidigare husförhörslängden. Även där tar en måg över.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

I 1760-62 husförhörslängd står någon som nog är far till Lars Andersson eller Greta Matsdotter, men vad vederbörande heter är oläsligt. Kollar tidigare längd.

Men nu tycks jag inte komma längre.

Så nu lägger jag ner denna tåt för nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar