onsdag 20 mars 2013

Bland Svinhufvuden och Inglar

En tåt i släktträdet som jag inte riktigt är klar över, handlar om förbindelsen mellan de medeltida bergsmännen Svinhufvud och Ingel Ingelsson i Smidstugan.

Men, på Myheritage hittade jag en länk, och jag hoppas den är riktig, och jag ska beskriva hur.

Den första Hellbergaren hette Hans Johan Jansson Hellberg (1788-1820) och jag är rätt övertygad om att han tog namnet "Hellberg" när han började leva hos sin svärfar Ingel Ingelsson (1749-1822) i Smidstugan. Hans Johan var alltså gift med Sara Ingelsdotter (1780-1862).

Sara blev alltså änka när hon var 40, och hon hade vid den tidpunkten två små söner som var fyra och två år gamla. (En dotter hade dött).

Saras far, Ingel dog efter svärsonen när han var 73 år gammal.

Ingel Ingelsson hade jobbat som rostvändare, vilket jag förmodar handlade om att vända kopparmalmen när den rostades, (och jag tror den skulle rostas två gånger, ena längre och andra kortare).

Ingel, har det stått i husförhörslängderna var "ofärdig" och behövde säkert en måg i huset. Man kan ju undra om det var en olycka som ledde till att mågen Hans Johan dog endast 32 år gammal.

Ingel ägde i varje fall 3/11 i Smidstugan, och ska ha varit född i Östanforsen inne i Falun.

Ingels far lär också ha hetat Ingel Ingelsson (1720-1773), och om honom har jag följande uppgifter.

Han ska ha varit född på Bergsgården och någonstans läste jag att han ska ha varit rustmästare, men i bouppteckningsregistret stod det att han också var rostvändare. Kanske var han både ock. I varje fall "rostvändarjobbet" bör ju vara riktigt.

Sen kommer vi in på osäkerheten.

På Myheritage finns en uppgift om att Ingels den äldres far också ska ha hetat Ingel Ingelsson (f. 1680) på Gassarvet. Gassarvet ligger strax bredvid Bergsgården.

Ingel Ingelsson den äldres farfar ska också ha hetat Ingel Ingelsson (1645-1717), och ha levt i Gassarvet.

Hans far ska ha varit en känd person vid namn Ingel Vallensson (1610-1653) och denna person ska ha varit Bergsman med hytta i Främby (vilket jag tror ligger nere i Falun), men både fötts och dött i Gassarvet.

Ingel Vallenssons far ska ha hetat Vallen Ingelsson (1580-1625). Han ska ha varit gift med en kvinna med efternamnet Vifastdotter. Vallen var född i Varbo (som låg någonstans på västra sidan av sjön Varpan) och ha dött i Gassarvet. Han var Bergsman.

Vallens far ska ha hetat Ingel Larsson Svinhufvud (1540-1597). Han har kallats "en förnäm Bergzman" och ska ha haft tre söner.

Ingels far hette Lasse Hansson Svinhufvud (1510-1573). Lasse var född i Risholn i Sundborn och dog i Varbo.

Om jag inte kommer ihåg fel så dräptes några av Lasse Hanssons bröder (eller halvbröder) för att de deltagit i Klockupproret mot Gustav Vasa. Halshuggna blev de.

Far till Lasse var Hans Jeppesson Svinhufvud (1455-1540), och mor var Elin Nilsdotter Slatte (1470-1540). Hans både föddes och dog i Risholn, och han var Bergsman och Bergsfogde, samt domare.

Hans far hette Jeppe Jacob Hansson Svinhufvud (1430-1485). Jeppe var född vid Höijen och dog i Risholn. Han var Bergsman och domare vid Kopparberget. Jeppes fru hette Margit Hansdotter och hon var dotter till en känd bergsfogde som hette Hans Brännekettil. Ifrån denne man ärvdes Varbo.

Jeppes far hette Hans Jönsson Svinhufvud (1380-1460). Han dog vid Höijen. Han var Bergmästare vid Kopparberget och vid Höijen.

Hans far hette Jöns Lydersson (1340-1430). Han lär ha både fötts och dött vid Kopparberget. Vid denna tid ska "Svinhufvud" ha stavats -
Swinshwow


Föräldrna till Jöns ska ha hetat

Lyder Svinhuvud (eller Svinakula) och Karin.

Och någonstans tyckte jag mig läsa att de var från Norge.


Men, som sagt, det är lite osäkert där runt Bergsgården Gassarvet tycker jag, även om trakten är rätt.

1 kommentar:

  1. hejsan Eva såg att du (som alla andra) är släkt med
    Jöns, Jeppe och Margrit, vilket gör att vi är frände, är Nils Månsson ochså släkt med dig?=)

    maila gärna wwjdtorneo@hotmail.com

    SvaraRadera