onsdag 6 mars 2013

Namn

Kul att börja förstå namntraditioner i olika ändar av riket. Som Falun eller Leksand.

Leksand med sina roliga gårdsnamn och minimala variation på förnamn, och Falun med sina innevånare som heter Berg, och Forsbäck, och Täcktström, och Fahlberg ...

Dessutom kan man ju bara utifrån förnamnet ibland gissa var folk kom ifrån. Grels och Gölin från norr. Lisken och Truls från söder. Ingel från Dalarna.

Och det finns såklart mycket mer dolt i allt det jag gått igenom. Nu har jag i varje fall betat mig igenom Mats och mina anor så gott vi vet, och det gav många roliga och spännande insikter och sammanträffanden.

Från nu kan jag ju känna friheten att släktforska lite som jag vill, just där jag råkar ha lust just då. Och det är ju inte så tokigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar