torsdag 25 april 2013

Att läsa bibeln ...

Jag är lite fascinerad av biblar. Jag har köpt en faksimil av Gustav Vasas bibel, och katten vet om jag inte har en av Karl XII bibel också. Men roligast är i alla fall Dorés bibel.

När jag var liten låg Dorés bibel i läderpärmar med runliknande ornamenteringar på ett hemsnickrat litet bord i mostrarnas allra finaste rum, som hette Salen, under en spegel som var gjord av dom två delarna man fäster runt en hästs hals som ska dra en vagn (varför vet jag inte vad det heter?).

Vid högtidliga tillfällen fick jag och mina kusiner och syskon lyfta fram bibeln och vi älskade att bläddra och titta på alla de blodiga bilderna som Doré gjort. Exempelvis på hur syndafloden dränkte mänskligheten eller hur man med jämna mellanrum tycktes speciellt sugen på att mörda småbarn, allt i detalj och med tjusiga bilder.

Nåväl, när alla mina mostrar dog så var det just ingen som fick för sig att lägga rabarber på Dorés bibel, utom jag, som inte ens är med i kyrkan.

Bibeln är, förutom en förunderlig bilderbok, också förvaringsplats för diverse släktpapper, främst av typen dödsannonser.

Och, det var det jag tänkte titta på nu.

Min morfars dödsannons finns där (Carl Johan Johansson Ero), och begravningen skedde den 1 september 1940, i Gällivare kyrka och med samling på kafé Centrum kl 11.

Där finns annonser för mormors syskon och morfars syskon och syskonbarn. Min farmor, Mats mormor, syster Mia (som jag ska skriva mer om senare) vänner och Gustaf V, från sorgegudstjänsten 9 nov 1950 (undrar vem som var där?)

Upptäcker att Dorés bibel också innehåller apokryferna, ex Syrak.

Sen finns också en beräkning om patriarkernas ålder och någon form av beräkning tillbaks till syndafloden :-)

Och så kommer nya testamentet som det bläddrats mindre i.

Hur kul är bilder av "Jesus predikar salighetens rike" jämfört med "Elia låter eld falla från himlen".

Det är klart, när man kommer till apostlagärningarna och det börjar bli bilder på "Paulus hotad av folket i Jerusalem" då blir det spännande igen.

Hur som helst, min lilla bibelutflykt gjorde att jag kunde komplettera lite siffror här och där, och dessutom är det kul att återse en av barndomens mest fantasieggande böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar