söndag 7 april 2013

Barndomshem 2

Nästa barndomshem (som jag faktiskt har minnen ifrån) var gamla studentstaden i Uppsala, där jag bodde till dess jag var sådär 5 år.

1958-62 låg detta område förmodligen i Uppsalas utkant. Mitt över Luthagsgatan låg en ladugård (där det senare kom radhus), och fälten nedanför Rackarberget och mot observatoriet var leråkrar. Som 4-5-åring (som fick vara ute och leka mer eller mindre ensam i dessa idylliska tider) lyckades jag fastna så med mina stövlar i Uppsalaleran att jag inte kom vare sig hit eller dit utan föräldrarna fick komma och lyfta loss mig.

Jag har också minnen av att jag sprungit över gatan till ladugården, vilket givetvis var strängt förbjuden på grund av trafiken.

I den nuvarande Suchibaren fanns en liten affär där jag köpte Kalle Anka för en krona, och tack vare Kalle lärde jag mig också läsa. Det första jag läste alldeles själv var ordet "STÄNGT" på denna affär när jag kom dit med min krona i näven.

Andra tidiga Uppsalaminnen ur ett barns perspektiv var speciellt en liten leksaksaffär som låg på sysslomansgatan nära Ofvandahls i början på den gränd som nu leder ner till järnbron. I detta lilla hus såldes en viss sorts pyttesmå nallar som var mina favoritleksaker. Jag tror jag hade fem totalt, och tre av dem har jag än. Tyvärr inte den käraste och mest slitna, vitnalle.

Bilder på Studentstaden (jag bodde inne i kvarteret) och på mina tre återstående nallar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar