lördag 6 april 2013

Mats farmors släkt - djupare ner i Leksand

Nu har jag fått ett litet USB-minne som kanske gör att jag kan dyka ytterligare längre ner i Dalarna och i detta fall Leksand.

Bokföringen går fram till 1730-talet och jag befarar att det kan vara ett hopp därför fram till de familjetåtar jag lyckats kartlägga, men jag ska i varje fall göra ett försök att se hur jag kan (eller inte kan) hitta vidare.

Tack till den idoge släktforskare som sysslar med att kartlägga Leksingarna mfl. och som jag fick registret ifrån !

De första gårdarna kommer förmodligen för sent in i historien för att vara behandlade. (början 1800-talet)

Hjortnäs 50 - hittar jag inte något om

Ullvi 28 - finns anteckningar från 1600-talet för men inte så sena som jag är intresserad av nu.
Gården heter Pipare men namnen från familjen stämmer inte med de namn som finns för den indelte soldat vid denna tid med namnet "Pipare". Man får väl förmoda att gårdens folk är ättlingar till en tidigare Pipare. Pipare tycks handla om militärmusiker.

-'-'-'-'-'-'-'-'-

Björkberg 5 (åter vet jag bara någonting från slutet av 1800-talet.)

Även i Björkberg blir det svårt att knyta ihop då det är så långt hopp.

-'-'-'-'-'-'-'-

Plinsberg 5 Elias Inte heller där något napp.

Back-gården i Torrberg 11 ger i alla fall lite upplysning. Tidigare hade en prästfamilj vid namn Torrbergius bott där och den hette verkligen "Back". (Kan ha varit så att barnmorskefamiljen bor i den tidigare prästgården).


-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Gärde 15 blir nästa ställe att undersöka. Och tyvärr. Gärde 15 är inte inläst ännu.

Westanvik 46 då? Det verkar vara en gård som tillkommit senare än 1730-talet, förmodligen genom hemmansklyvning gissar jag. Inget napp.

Öfvermo 17 flyttar en kvinna till efter makens död, något napp? Övermo 17 var i varje fall soldattorp på 1600-talet för soldaten Näbb. Man får gissa att det inte var ett väldigt stort ställe då. När jag tittar på vad jag skrivit tidigare om Öfvermo 17, så stod det att det var fattigt, och familjen där verkar ha lämnat eller dött.

--'-'-'-'-'-'-'-'-

Rältlindorna 5 nu då. Det ligger för det första i Djura och inte Leksand direkt. Det verkar någon tid ha varit soldattorp för "Winge" men jag ser inga tydliga tecken på att de aktuella anorna skulle vara släkt med någon soldat.

Rältlindorna 5 kallas förövrigt "Lind".

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Nu tåtar jag in på farmorsfars Leksandsanor (ovanstående rörde farmorsmors).

Sunnanäng 5 blir det första. Där har jag en "Erik Hansson" född 1722, men Sunnanäng 5 är tyvärr inte kartlagd längre än till 1660-talet ungefär. De som står förtecknade i Sunnanäng 5 enligt Långbergs kartläggning heter Nilz Erssons änka, son Erich Nilzsson och en måg som heter Erich. Kanske är dessa raka anfäder till Erik Hellman? Lite kartläggning fattas.

Märkligt nog finns ett nystan bevarat från en kvinna från Erik Hans gården, som hette Brita Persdotter. Det verkar inköpt av den excentriska grevinnan Hallwyl



Hjortnäs 37  finns tyvärr inte inläst.

Laknäs 4 och 1 (alt 31) är tyvärr inte heller inlästa.

Och så kommer vi till Olof Larsson Kongsbarn. Han var ungefär 23 år när han blev soldat 1803 och 25 när han slutade. Han var 175 cm lång (5 fot 11 tum). Han verkar sorgligt nog ha dött rätt snart efter.

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

I en tidigare generation verkar det ha funnits en till soldat, Olof Larsson Smalvit. Hittar inte Smalvit :S

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Lima 26 är inte inläst.

-'-'-'-'-'-'-'-'-

Hälla 20 är inte inläst

-'-'-'-'-'-'-'-'-'-

Och sista tåten blir Björken 33 i Siljansnäs

Och där finns förvisso personer antecknade sen 1600-talet, men jag kan inte koppla dem till M:s farmors anor.

Och därmed var det stopp med denna spårning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar