torsdag 2 maj 2013

Lite mer om Pempelijärvi och familjen där

Några gånger tror jag att jag nämnt hur kul det är när jag får kontakt med nya släktingar från alla håll och kanter, och just idag har jag fått kontakt med en man, Bror W, som är min brylling (alltså våra mödrar är sysslingar).

Brors mormors farfar var Johan Petter Lindberg (min mormors morfar), och mormors farmor därmed Anna Caisa Jacobsdotter.

Min mormorsmor hette Johanna Lindberg och Brors mormorsfar (alltså Johannas bror) hette Johan Erik, och var, vad jag förstår äldsta son till Johan Petter.

Johan Erik gifte sig två gånger. I första giftermålet hette hustrun Kajsa Lena Larsdotter (1858-85) från Satter. Denna hustru dog redan efter sex år. Jag hade i förra posten skrivit att det var i barnsäng, men Bror har hört berättelsen om hennes död och den var ännu mer tragisk. Istället dog Kajsa Lena i tyfus. I sitt febriga tillstånd hoppade hon i gårdsbrunnen, men hon drogs upp av gårdens dräng. Därefter fick hon lunginflammation och dog.

Johan Erik gifte om sig några år senare med Anna Maria Anundsdotter Rousne, och parets dotter Hilda Maria (f. 1890) är Brors mormor. (Mamma heter Sonja f. 1921).

Ett annat av Johannas och Johan Eriks syskon hette Vilhelmina, och kallades Mina. Hon levde kvar i en stuga på sin fars och senare brors gård och var gift/sambo med Isak Mikko från Tärendö. Mina dog på 40-talet och Isak levde fram till 60-talet.

Ja, det var lite mer om ödena bland människorna i Pempelijärvi.

Dessutom har jag fått en bild på familjens hus, som det ser ut idag över hundra år senare.

Fortfarande bor släktingar och ättlingar till ursprungsfamiljerna i byn och äger husen vad jag förstår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar