lördag 21 september 2013

Ett mordoffers sista ord ...

Det är ju lite besynnerligt att göra sin släktforskning och inse att man har alla sorters folk i sitt ursprung, mördare och mordoffer, och folk med de mest skilda öden.

Jag antar att jag skrivit om Esaias Thomasson och hur han mördades genom att bli skjuten på laxpatan, och att han dog sedemera av skadorna.

Hustrun och Esaias hade inte på minsta vis dragit jämt, och jag tror att det ska finnas en roman skriven om deras liv, och dessutom en forskningsrapport om denna osedvanligt juridiskt komplexa och blodiga historia. Jag gissar att jag länkat det i posten när jag gick igenom släkten, så sök lite på bloggen om ni vill veta mer.

Nåväl, från Ture Axelsson kom ytterligare lite info om vad som skulle ha hänt.

Så här står det:

"Ullattibon kom dit och frågade (när Esaias låg på sitt yttersta med sina skottskador): Är du säker på att det var Erik som skjöt?

Esaias svarade: "Bästa granne gör ej synd och tro att det är någon annan som gjort detta; Voj voj du Erik!"

Erik var alltså sonen. Till saken hör att Esaias inte lär ha varit särskilt god vän med grannarna, utan ha haft mycket konflikter med dem om laxpator och annat. Det låter därför lite för tillrättalagt med vittnesmålet, men vem vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar