måndag 30 september 2013

Gamla nyheter från Österå - Dalahäst och pligg

Jag skriver ju inte så mycket om det som hänt senaste 100 åren (med avsikt) så de nyheter jag har är närmast gamla nyheter. Men, gamla nyheter är också kul nyheter.

Vi träffade Mats fars kusin Sven i helgen och han berättade lite små saker som är skoj att veta om platsen Österå, där många Hellbergsförfäder och Inglar bott.

Huset Smidstugan trodde han var det som kallades "Gamla herrgården" och är numera rivet. I eller vid Smidstugan har man hittat en av Dalarnas äldsta dalahästar, (enligt denna blog den äldsta målade dalahästen) och om jag lyckats föra över en kopia på en kopia på hästen så får ni en susning om hur den ska se ut. En sådan häst ska alltså Hellbergarnas förfäder ha haft att leka med om vi gissar rätt.



(Jag hoppas att jag lyckats hitta på rätt häst).

Sen fick vi också veta att när man slutade med att förädla koppar så började man göra skopliggar i Österå, alltså sådana där små nubb som man hamrar fast skosulor med.

Det om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar