söndag 24 november 2013

Granhult på 50-talet

Ifrån Granhult kom min farfars far och han hade två familjer som bägge skingrades på grund av att mödrarna dog, och idag träffade jag ett av hans barnbarn som var i min ålder, och hans mor och son.

I första familjen var min farfar äldsta barnet (född 1904) och om jag inte minns fel hade han åtminstone åtta syskon varav fem dog, och de överlevande var Hjalmar, Edla och Mia som dog i våras.

När modern dog fick sönerna raskt börja jobba och döttrarna lär ha varit i något fosterhem och dessutom var åtminstone Mia på barnhem i Gällivare, eller det som också var nomadskolan om jag förstår saken rätt.

Farfars far gifte raskt om sig och fick fyra söner som hette Ingvar, Wilmar, och Ingemar (och en fjärde som dog tidig och som hette något på S som jag inte riktigt minns vad det var, då det var ett ovanligt namn).

Tyvärr dog även modern till dessa fyra pojkar i tuberkulos när det yngsta barnet bara var några veckor (bör ha varit 1932) och pojkarna placerades på barnhem, och den yngste hamnade på ålderdomshem (eller möjligen sanatorium). Barnen behandlades inte väl på barnhemmet, och det var en lycka när de kom till fosterhem som tog hand om dem bättre.

Den yngste pojken på ålderdomshemmet, uppmärksammades av en dam som kom på besök, och fick bli hennes och hennes mans barn på prov en tid, och adopterades senare. Familjen var förmögen och hade inga egna barn, och gav pojken en materiellt god uppväxt, men det var ett hem som inte erbjöd mycket värme.

Sveken från fadern har tagit hårt på alla de barn som han lämnade efter sig, men jag tror fortfarande att han led av psykisk sjukdom närmast.

Trots den ovanligt hårda starten på livet har barn och barnbarn och barnbarnsbarn försökt traggla sig framåt och uppåt i livet för att ge sina barn en lyckligare barndom.

Här är en bild på huset där åtminstone den senare familjen bodde, och kanske också farfars familj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar