måndag 5 januari 2015

Tillkommande i moderslinjen mtDNA

OK min anmoder var alltså

1. Kristina Persdotter Jatko (1760-?)

Hennes far hette

2. Per Grelsson Jatko (1715-1759) (Inga kända förfäder).

Per Grelsson Jatko hade även han varit gift tidigare och dog i november året innan dottern Kristina var född.

Kristinas mamma hette 3. Helena Andersdotter Karvonen (1726-1799) och om jag sett rätt på nätet så gifte hon om sig, förmodligen snabbt. Det var inte lätt att klara sig för en ensamstående kvinna med ett antal småbarn.

4. Anders Andersson Karvonen (1691-1752) var 3. Helenas pappa och 5. Lisa Johansdotter (1691-1757) (Inga kända förfäder) var hennes mamma.

Lisa Johansdotter visar sig alltså vara min äldsta känna moderslinjeana. Den person som tidigast burit på det mtDNA som jag så nyfiket väntar på från Familyfinder.

Och nu, när jag fått göra om min moderslinje så tycks det som att jag kanske får en "tornedalsmtDNA" snarare än en kalix sådan. Jag måste tydligen snoka runt bland Kalixättlingar för att kunna testa fram varifrån Kalixborna kommit. :-)

4. Anders pappa hette också

6. Anders Andersson Karvonen (1656-1728) och mamma 7. Ella Larsdotter (1659 - 1752) (Inga kända förfäder).

6. Anders  pappa hette också

8. Anders Andersson Karvonen (1630-1688) och mamma 9. Margareta Andersdotter (Inga kända förfäder).

8. Anders pappa hette …

10. Anders Persson Karvonen ( - 1656) Ingen känd mamma.

12. Per Persson

Generellt om denna släkt är att de grundade Anttis och det är nog helt enkelt en variant på namnet Anders.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar