lördag 10 januari 2015

Vietnam är nära

Jag har fått mina DNA matcher nu. Hysteriskt många. 850. Men så är också alla från gamla norrbottenssläkter mer eller mindre släkt med varandra.

En match stack ut och jag tror det ligger en särskild historia bakom. Det var från en kvinna med ett namn som tycktes vara vietnamesiskt.

Vi matchade cirka 30 cm varav nästan 20 cm i en enda lång match. 6 bitar.

Detta med en lång match tyder på hyggligt nära släktskap, det där med få bitar på avlägset.

Det jag tror det handlar om är något som jag inte fattat förrän jag fick kontakt med några av mina amerikanska släktingar. Det finns släktingar som stred i Vietnam på Amerikanarnas sida. Åtminstone en av dem dog fick jag veta. Det är ju givetvis mycket sorgligt.

Men detta gav tanken att denna kvinna kanske är barn eller troligen barnbarn till någon släkting som stred i Vietnam?

Det känns lite lustigt att veta att lite av "min" DNA guppar omkring i en familj i Vietnam.

Jag hittade också en kvinna med just det aktuella namnet på Facebook, så frågan är om vi kanske får kontakt. Dessutom skickade jag ett mail.

Inte bara protesterade mina släktingar (och jag) mot Vietnamkriget, vissa stred också i det. Och gjorde barn av allt att döma. Jag hoppas det skedde av kärlek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar