tisdag 20 oktober 2015

Den däringa historiska romanen ...

Jag tror inte jag riktigt skrivit så mycket om det, men romanen jag plitade på några år är klar. Den heter "Förrädare" och kan köpas som e-bok från Amazon exempelvis.

Skrivandet började med att jag tyckte att det skulle vara kul att skriva en historia som flätade ihop makens och min släkt och jag hade vid det laget hittat en enda punkt när jag säkert kunde säga att våra respektive anfäder mötts. Det var på Uppsala Möte 1593. Senare har jag hittat att de också säkert möttes när Gustav II Adolf behövde kopparsmeder för att smida kopparmynt i Säter. Men det är en annan historia.

Sen gick det som det gick. Jag sögs in i historien och de där släktingarna var i och för sig nog så intressanta, men de försvann efter hand, och i stället blev jag mer och mer intresserad av de våldsamma politiska och religiösa förvecklingarna som var aktuella under slutet på 1500-talet. Romanen kom att handla om tre historiska karaktärer vars liv medförde att de möttes och skildes vid lite olika tidpunkter, Riksrådet Erik Sparre, Änkedrottningens syster: Märta Stenbock, och sist men inte minst, Johan Bures svärfar Mårten Hansson.

Slutligen blev det en historia som kanske kan väcka lite frågor kring vem som är förrädare egentligen, och om Sveriges historia som är dess konungars egentligen är så ädel? Och vad var det som hände på Uppsala möte? Vad var det för viktiga religiösa frågor som dryftades?

Jag hade kul när jag skrev och jag hoppas att en och annan historienörd (eller släktforskare för den delen) kanske också kan ha lite utbyte av denna historia, som är så sann en roman kan bli.

(Ja, jag vet att omslaget är cheezy)

http://www.amazon.com/Förrädare-Swedish-Eva-Berglund-ebook/dp/B00W1XA8A6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1445346618&sr=8-1&keywords=Förrädare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar