lördag 3 oktober 2015

Jukkasjärvis samesläkter

Här nu senaste dagarna har det hänt lite av varje på släktforskarfronten. Jag har ju inte varit överhövan aktiv själv, men plötsligt bara händer det.

Jag var på bokmässan med mitt nya förlag Eva Berglund Bookz ebbookz.com och där träffade jag inte minst släktingar. Och i en monter nära mig stod den samiske släktforskaren Johannes Marainen och vi kom att prata en hel del. Och givetvis bar jag med mig två band av Jukkasjärvis samesläkter, som han skrivit, när jag åkte hem. Därmed kan jag nu bekräfta att den släktlinje till Agneta Thomasdotter Mangi som jag beskrivit stämmer med dem som Johannes också beskrivit.

Jag hör därmed till släkterna Mangi och Parakanvaara och (som Johannes så klokt menade) man kan inte vara halv eller kvart .. så därmed är jag Same. (Detta är på farmorssidan).

Samt att jag givetvis är också Tornedaling och Kalixättling.

Dessutom hör jag till släkten Snikta ifrån Sjockjokk i boken som Johannes just nu håller på att ställa samman om Gällivares samesläkter. (Detta är helt klart på farfarssidan).

Jag ska fylla i lite där också. Det som nu intresserar mig är om jag kan hitta någon gren av släkterna som mormor och morfar hör till också? Vem vet. Det kanske bara händer det med.

Annat kul som hände på bokmässan var att faster Siv talade om sin nya bok "Pojken vid forsen" och att jag pratade om om min bok "Förrädare" (utgiven på Kindle på Amazon) och dessutom om det språkstimulerande materialet som jag prioriterar högst i mitt förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar